ظهور اینترنت در ایران

از زمان پیدایش آن در سال 1993، اینترنت به طور تصاعدی در ایران رشد کرده است، با نرخ متوسط سالانه تقریباً 48 درصد، از کمتر از یک میلیون کاربر اینترنت در سال 2000 به حدود 23 میلیون کاربر تا سال 2008 افزایش یافته است.

تا سپتامبر 2012، بی‌بی‌سی تقریباً 42 میلیون کاربر اینترنت در ایران را گزارش کرد لیف بافتنی جدید که بیش از 50 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند (InternetWorldStats.com).

ضریب نفوذ اینترنت تقریباً 35٪ از جمعیت است که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین 26٪ در کشورهای همسایه است.

وب کانون اصلی صداهای مخالف است، فضایی جایگزین برای گفتمان عمومی، به دور از رسانه های تحت کنترل دولت و اجازه ناشناس ماندن و آزادی بیان برای تعاملات سیاسی را فراهم می کند، چیزی که در رژیم محافظه کار غالب انکار می شود.

فضای آنلاین ایران دارای ده ها هزار وبلاگ است که وبلاگ نویسان فعال با ۱۰۰ میلیون چیکار کنم در داخل ایران و خارج از دیاسپورا هستند.

در واقع، وبلاگ فارسی با تخمین بیش از 60000 وبلاگ، به عنوان یکی از بزرگترین و فعال ترین وبلاگ ها در جهان، شهرت بین المللی به دست آورده است.

علیرغم موانع، دسترسی را می توان ترتیب داد تا مقدار مشخصی از بیان عقاید بدون محدودیت به صورت آنلاین امکان پذیر شود.

افزایش استفاده از اینترنت را می‌توان به جمعیت جوانان ایران که از نظر سرویس آرکوپال ایرانی فناوری آگاه هستند، نسبت داد که از دسترسی روزافزون به آموزش عالی در 13 سال گذشته بهره برده‌اند.

اینترنت و سایر فناوری‌های ارتباطی فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای اشتراک‌گذاری اطلاعات ایجاد کرده است، و راه‌هایی را برای گروه‌های دموکراسی‌خواه، فعالان، روزنامه‌نگاران و افراد در داخل ایران باز کرده است تا خود را سازماندهی کنند و دولت خود را پاسخگو بدانند.

همچنین امکان تحکیم محافظه کاران را فراهم کرده است.

ایدئولوژی، به موجب آن دولت، از طریق استراتژی‌های پیچیده و فراگیر سانسور و مقررات غیرشفاف، سایت پلیس فتا وب‌سایت‌هایی را که به آنها اعتراض دارد، می‌بندد و هرگونه دیدگاه سیاسی طرفدار سکولار، ضد اسلامی و اصلاح‌طلب را که منطق محافظه‌کار غالب را تهدید می‌کند، فیلتر می‌کند.

  • منابع:
    1. Computer Crimes in Iran: online repression in practice
  • تبلیغات: 
    1. آدرس خانه ویلایی گلزار لو رفت!
    2. استفاده از صدف معدنی برای رفع شکستگی پا
    3. تولید انواع کاشی با برند های متفاوت
    4. روش کاشت صحیح درخت بادام هندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *