شرایط خاک برای تولید پایدار زعفران

یکی از عملکردهای اولیه خاک این است که به عنوان محیطی برای رشد گیاه عمل کند، و رشد گیاه تحت تأثیر شرایط خاک است که بر دسترسی آب و مواد مغذی و تبادل گاز تأثیر می گذارد.

با این حال، خاک زعفران صرفاً یک محیط حمایتی برای رشد گیاه نیست، زعفران پوشال بلکه بیشتر یک مفهوم مدیریتی است.

زعفران یک گیاه چند ساله با ارزش است که به دلیل کلاله گل آن رشد می‌کند و به عنوان ادویه استفاده می‌شود، کلاله‌ها با بیش از ۱۵۰۰ دلار کیلوگرم ۲۱ عمده‌فروشی و چندین برابر بیشتر در بازارهای خرده‌فروشی جهان معامله می‌شوند.

خاک زعفران معمولاً به عنوان یک بستر گل با تن ها کود، کمپوست و زعفران دسته دختر پیچ لایه های مالچ برای تولید بیشتر آماده می شود.

زعفران به عنوان یک محصول نقدی در بسیاری از نقاط جهان از نیوزلند تا نیوانگلند (ورمونت) و هم در گلخانه ها و هم در مزارع کشت می شود.

در سال 2005 پنج تولیدکننده بزرگ زعفران در جهان ایران (93.7%)، یونان (2.3%)، هند (2.3%)، مراکش (1%) و اسپانیا (1%) بودند که زعفران در این کشور تولید می‌شد.

خاک‌های این کشورها با ویژگی‌های خاکی و ردیف‌های خاکی متفاوت زعفران ریحان از جمله آریدیسول‌ها، انتیسول‌ها، اینسپتیسول‌ها، ورتیزول‌ها و آلفیسول‌ها.

ایران در حال حاضر 97 درصد زعفران جهان (300 تن) را از بیش از 70000 هکتار آریدیسول عمدتاً آهکی تحت آبیاری با میانگین عملکرد 45 کیلوگرم در هکتار تولید می کند.

زعفران کشت شده در گلخانه ها یا مزارع در ورمونت یا نیوزلند، با این حال، چهار تا شش برابر زعفران سحرخیز بیشتر از میانگین عملکرد زعفران در ایران تولید کرده است.

این تفاوت در عملکرد تا حدی به مدیریت خاک و نحوه تهیه بستر رشد خاک مربوط می شود.

  • منابع:
    1. Saffron: Science, Technology and Health
  • تبلیغات: 
    1. بازیگر معروفی که با موزاییک به قتل رسید!
    2. 7 چیزی که درمورد میگو نمی دانستید
    3. با رب گوجه می توانید نقاشی های زیبایی بکشید!
    4. ادکلنی که باعث قتل فوتبالیست معروف شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *